Profittoptimalisering: Derfor bør du optimalisere for POAS framfor ROAS

Markedsføring for nettbutikker handler i dag om langt mer enn å bruke penger på noen annonser og se salg tikke inn.

Nettbutikker opplever mye konkurranse, mettede markeder, press på marginer og andre kostnader, kunder som stiller høye krav og er upåvirket av annonsering, komplekse algoritmer og kampanjetyper, utfordringer på målretting og personvernregulering. Økt kompleksitet i netthandel krever desto smartere strategier på betalt annonsering.

Det skjer alltid endringer innen betalt annonsering. Blant den største endringen jeg har vært med på er å gå fra å fokusere på ROAS (Return on Ad Spend) til POAS (Profit on Ad Spend).

Her skal jeg forklare hvorfor POAS er en langt mer sofistikert strategi, svakhetene ved Google Ads sin Performance Max-kampanje og hvorfor du bør fokusere på profitt når du kjører kampanjer.

Hvorfor er POAS er bedre enn ROAS?

ROAS viser forholdet mellom omsetning og annonsespend, men det sier ingenting om hvor mye du faktisk sitter igjen med på bunnlinjen. Det er en ikke-transparent KPI som skjuler mange viktige kostnader. Den er generell og krever mye gjetting. Det er med andre ord ikke en god KPI når vi jobber med store datamengder.

Fokuserer du på ROAS vil det ofte føre til mye penger går med til annonser som ser ut til å gi høy avkastning, men som i realiteten spiser opp marginene dine.

POAS, derimot, fokuserer på hva du sitter igjen med på bunnlinjen. POAS regner inn produktkostnader, frakt, betalingsavgift, emballasje og andre kostnader. Det er spesielt viktig om du selger produkter med forskjellige marginer, der du sitter igjen med mer på noen produkter enn andre.

POAS er en langt mer pålitelig KPI dersom målet ditt er å vokse lønnsomt. I tillegg kan denne dataen brukes til å informere annonseplattformene til å ta bedre valg i budgivning, men også gi deg innsikt i hvilke produkter det er lurt for deg å satse på.

Svakhetene ved Google Ads Performance Max-kampanje:

Google Ads' Performance Max-kampanjetype er en veldig kraftig kampanjetype med mange fordeler: Blant annet med automatisering og bredde i hvor annonsene vises. Samtidig gir vi fra oss mye kontroll og kampanjetypen kalles ofte en «black box» fordi den gir lite innsikt i hva som driver resultatene. I tillegg optimaliserer PMax mot et gjennomsnitt, noe som ofte skjuler ulønnsomme deler av kampanjen; et produkt med høy fortjeneste kan maskere tap fra et annet produkt som er ulønnsomt.

Et svært smart system, men som trenger at vi tar tilbake noe av kontrollen og fôrer den med riktig data.

Derfor er POAS viktig om du har ulike marginer

Ikke alle produkter har samme margin. Hvis du kun fokuserer på ROAS, risikerer du å bruke mer penger på produkter med lav margin, som gir mindre fortjeneste. POAS sikrer at annonsebudsjettet ditt justeres basert på hvor mye hvert produkt faktisk tjener, slik at du ikke overforbruker på lavmargin-produkter og for lite på høymargin-produkter.

Dette er også viktig for lagerstyring. Hvis et lavmarginprodukt binder opp mye kapital og tar opp verdifull lagerplass, kan POAS hjelpe deg med å identifisere hvilke produkter som bør prioriteres, slik at du ikke investerer i varer som gir lav eller ingen lønnsomhet.

Hvorfor det lønner seg å dele profittdata med annonseplattformene

Når vi har fått på plass et system som gir oss oversikt i som produktkostnader, frakt, betalingsavgift og annonsespend. Hva gjør vi da? Jo, dataen brukes aktivt inn i budgivning og optimalisering av kampanjene. Spesielt hvilke produkter som er lønnsomme og hvilke som ikke er det. Det gjør at algoritmene jobber mye smartere over tid. Dette gir en reell forskjell i hva du sitter igjen med på bunnlinjen.

POAS-budgivning er framtiden for betalt annonsering

Fremtiden for digital markedsføring handler om å fokusere på fortjeneste, ikke bare inntekter.

POAS-budgivning sikrer at at annonsene dine ikke bare gir salg, men også fortjeneste. Ved å ta hensyn til alle kostnader, justere for ulike produktmarginer, og mate fortjenestedata tilbake til plattformene, kan vi oppnå en drømmesituasjon med vekst på både topplinje og bunnlinje. Samtidig.

Klar til å komme i gang med profittoptimalisering?

Virker dette profittoptimalisering som riktig for din bedrift og nettbutikk? Om svaret er ja, da er det bare å komme i gang. Da sørge du for å være blant nettbutikkene som er «first movers» på området.

Her hjelper jeg deg gjerne med alt av teknisk oppsett, samt drift av kampanjer og annonseproduksjon. Jeg drifter markedsføringen for en rekke netthandelskunder der jeg har implementert denne metodikken, og jeg har vært svært imponert over resultatene.

Ta gjerne kontakt på henrikgrogaard@gmail.com eller ring 41364444 for en uforpliktende prat.

Kunder jeg er stolt av samarbeid med